Praca zdalna, a procedury cyberbezpieczeństwa

Firma Cisco przeprowadziła, wśród pracowników polskich firm umożliwiających pracę zdalną, badanie dotyczące procedur cyberbezpieczeństwa.

Okazuje się, że dla wielu osób procedury bezpieczeństwa są zbyt skomplikowane i czasochłonne. Prawie połowa zapytanych poświęca na nie 5-10 minut dziennie, a co czwarty potrzebuje na nie 15 minut.

Tylko 40% respondentów odpowiedziało, że pokonywanie zabezpieczeń nie stanowi dla niego problemu, a dla 20% zadania mające na celu zapewnienie ochrony są niewygodne, ponieważ wymagają wpisywania wielu haseł i oddzielnego logowania do różnych aplikacji.

10% stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo zabiera cenny czas, który mogli poświęcić na wykonywanie innych zadań. Prawdopodobnie dlatego połowa zapytanych przynajmniej raz w tygodniu omija zabezpieczenia, a 17% robi to codziennie. Innym powodem może być też niska świadomość dotycząca zagrożeń.

„Nie wolno nam zapominać, że u podstaw elastyczności pracy leży utrzymanie bezpieczeństwa danych i systemów. Pracownicy zdalni muszą być świadomi swojej odpowiedzialności za przestrzeganie dobrych praktyk cyberbezpieczeństwa niezależnie od tego, gdzie się znajdują” – mówi Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.

Wciąż niewielu pracowników korzysta z bezhasłowych sposobów uwierzytelniania takich jak rozpoznawanie twarzy lub odcisku palca, chociaż aż 61% uznaje je za komfortowe.

„Dzisiejsze rozwiązania bezpieczeństwa powinny być skonstruowane w taki sposób, aby umożliwiały odpieranie ataków hakerów i dawały użytkownikom możliwość swobodnej pracy. Rezygnacja z haseł na rzecz innych form uwierzytelniania znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa. Tradycyjne dane do logowania stosunkowo często są przechwytywane przez cyberprzestępców i dawno przestały być skuteczną formą obrony, a stały się wręcz jedną z głównych przyczyn ataków”.

Idealnym scenariuszem jest stworzenie polityki bezpieczeństwa przyjaznej pracownikom, tak żeby w jak najmniejszym stopniu wpływała na ich efektywność i czas pracy, a równocześnie spełniała swoje podstawowe zadanie. Z pewnością jest to wyzwanie, które wymaga współpracy różnych obszarów w firmie, ale również niesie za sobą wiele korzyści.